» » Hoe verwijder je een recensie van Facebook

Hoe verwijder je een recensie van Facebook

posted in: facebook 0

Webshop in jouw Facebook bedrijfspagina

Je hebt jouw webshop volledig geïntegreerd in jouw Facebook-bedrijfspagina. Klanten en bezoekers scrollen nu eenvoudig door jouw producten, en kunnen ook direct bestellingen plaatsen, die dan weer afgerekend worden in jouw eigen webshop.

Klanten hebben dan ook de mogelijkheid om een recensie (of aanbeveling zoals het nu heet) te plaatsen.

Dit is natuurlijk een fantastische combinatie van je webshop en je Facebookpagina bedrijfspagina die zeker van grote waarde kan zijn voor je webshop. En het is nog gratis ook.

Het is natuurlijk fijn als je klanten een leuke recensie schrijven, of een aanbeveling doen voor jou webshop. Want wanneer klanten je in het openbaar aanbevelen in een groep of bij hun vrienden, wordt dit weergegeven op jouw pagina zodat iedereen het kan zien.
Want via deze recensies of aanbevelingen kunnen klanten meer te weten komen over jouw webshop, en want nog een belangrijke reden is: je pagina kan makkelijker gevonden worden in de Facebook Zoekfunctie.

Maar nu zijn er ook altijd mensen die als ze niet tevreden over je product of geleverd dienst, hun klachten dan direct op je Facebook Bedrijfspagina zetten, bijvoorbeeld in de vorm van een negatieve of ongepaste recensie of aanbeveling zoals het nu heet. Ze nemen niet eerst de moeite om met jouw te communiceren over hun klachten, zodat jij dit goed op kunt lossen.

Of mensen plaatsen middels een fake-account een vervelende recensie, gewoon om je een hak te zetten.

Eén enkele negatieve aanbeveling is natuurlijk geen ramp, zeker niet wanneer deze staat tussen de vele positieve beoordelingen, maar toch kan een negatieve aanbeveling zwaar wegen, juist omdat er zoveel mensen op Facebook zijn om deze te lezen. En je zit helemaal niet te wachten op negatieve aandacht, en je wilt deze negatieve aanbeveling eigenlijk zo snel mogelijk laten verwijderen.

Kun je zelf een negatieve aanbeveling eigenlijk wel direct verwijderen van je Facebook bedrijfspagina?

Ik zal je maar meteen even uit de dromen helpen, deze mogelijkheid is er niet. Er is geen ‘verwijder nu’ instelling bij een aanbeveling of recensie op jouw bedrijfspagina.

Wat is er dan wel mogelijk?

In contact komen

Probeer eerst altijd in contact te komen met degene die iets negatiefs achterlaat, je kunt zelf reageren en vragen om direct contact met je op te nemen, om het probleem op te lossen.  (Mocht je er met de klant tot een oplossing komen, hou er dan wel rekening mee dat een klant een review niet meer kan bewerken na een plaatsing. Dus als na overleg de klant iets wil aanpassen kan dat dus niet. Hij/zij kan hem alleen verwijderen en opnieuw plaatsen)

Maar nu reageert deze persoon helemaal niet op jouw reactie en wilt helemaal niet meewerken aan een oplossing, of wilt een aanbeveling toch niet  weghalen, die volgens jouw helemaal niet  terecht is of relevant, dan kun je het volgende doen. 

Rapporteer de ongepaste / negatieve aanbeveling bij Facebook

Er werken bij Facebook teams die recensies & aanbevelingen beoordelen die gerapporteerd zijn. En het goed nieuws is dat nu makkelijker lijkt om inhoud te rapporteren waarvan je vindt dat deze niet terecht is.

Rapporteren aan Facebook doe je zo:

Stap 1

Log in op de Facebook-pagina van uw bedrijf en klik op het tabblad 'Recensies' in de linker zijbalk. Hiermee worden alle beoordelingen en recensies weergegeven die uw bedrijf tot nu toe heeft ontvangen.

Hoe een Facebook recensie verwijderen

Stap 2

Blader naar de gewenste recensie verwijderden klik het uitroeptekentje rechterbovenhoek van het beoordelingsvak.

Hoe een Facebook recensie verwijderen

Stap 3

En dan verschijnen deze mogelijkheden. Klik er één aan, en klik dan op verzenden. Maar hou er wel rekening mee dat Facebook alleen gerapporteerde beoordelingen zal verwijderen van personen die zicht niet aan de community richtlijnen van Facebook houden.

Als Facebook een beslissing heeft genomen ontvang je hier bericht van in je persoonlijke Support-Inbox.

Hoe een Facebook recensie verwijderen

Alle beoordelingen uitschakelen

Er is wel een mogelijkheid om je aanbevelingen uit te zetten, maar er is dan geen ruimte meer voor jou klanten om een aanbeveling te plaatsen, er is niets meer zichtbaar. Hoe je aanbevelingen uitschakelt voor je bedrijfspagina kun je lezen in het helpcentrum van facebook.

Persoon blokkeren

Je kunt natuurlijk een klant blokkeren om zo de communicatie via facebook tegen te houden, je voorkomt hier alleen maar mee dat hij nog meer slecht beoordelingen kan geven. Aanbevelingen of Recensies die al geplaatst waren voor het blokkeren van de klant blijven zichtbaar.

Een Alternatief voor het ontvangen van recensies als je beoordelingen hebt uitgeschakeld op je Facebook bedrijfspagina.

Je weet dat vertrouwen op internet erg belangrijk is, en dat wil je natuurlijk ook uitstralen. Want hoe meer vertrouwen klanten in jouw webshop hebben des te hoger jou omzet.

Facebook is hier natuurlijk een uitstekend platform voor. Maar als je beoordelingen hebt uitgeschakeld op je Facebook bedrijfspagina, hebben je klanten niet  de mogelijkheid om een aanbeveling achter te laten.

Het alternatief is:

Je zou gebruik kunnen maken van een webwinkel keurmerk zoals: Stichting WebwinkelKeur. Dit is een combinatie van een keurmerk en een platform waar klanten hun beoordelingen / reviews kunnen geven.

Eén van de voordelen hiervan is als er een geschil met een klant is, en je komt er niet uit met je klant, je geschil kunt voorleggen aan een geschillencommissie. Deze beslissen dan over een zaak waar jij het niet over eens kunt worden met de klant.

En zo zijn er nog tal van voordelen te noemen. Wil je weten welke? Klik dan op de onderstaande Banner voor meer informatie.

 

Conclusie

Facebook biedt niet direct een optie om een aanbeveling of recensie te verwijderen, dit om de waarderingen van klanten op uw Facebook Bedrijfspagina zo eerlijk mogelijk te houden. Je kunt het beste op een positieve manier reageren op een negatieve aanbeveling, zodat uw bezoekers kunnen zien dat je professioneel reageert en de problemen probeert op te lossen, en dat u de klanttevredenheid van elke klant belangrijk vindt.

En als je beoordelingen hebt uitgeschakeld zijn er altijd nog alternatieven zoals WebwinkelKeur.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *